فصل تابستان

تیم ۹ نفره ای از اعضای گروه گرشا

سه شنبه ۲۹‌ تیرماه ۱۴۰۰ با یک دستگاه  ون ایسوزو  ساعت ۸ شب راهی تهران شدیم.

ساعت ۶ صبح روز چهارشنبه به محل استارت برنامه

که واقع در انتهای یک راه فرعی خاکی قبل از رسیدن به گردنه های دیزین میباشد، رسیدیم.

ساعت ۶:۴۵ دقیقه صبح  با توجه به اینکه ارتفاع پای کار ۳۲۸۰ متر بود ، با گام اهسته شروع به حرکت کردیم.

مسیر چشم انداز فوق العاده زیبایی داشت

قله دماوند در سمت راست مسیر خودنمایی میکرد

نیم ساعتی هم  برای صرف صبحانه توقف کردیم

تیم بسیار با انگیزه گام برمیداشت و راس ساعت ۱۱ همگی روی قله کلوم بستک با ارتفاع ۴۱۵۰ متر عکس یادگاری گرفتیم

پس از نیم ساعت استراحت و عکاسی ، ساعت ۱۲ ظهر به سمت سرکچالها به راه افتادیم.

از قله کلون بستک به سمت سرکچالها که حرکت کردیم اول خط الراس  با  شیب نسبتا تندی ارتفاع کم میکنیم.

در ادامه تا قله سرکچال مسیر اصطلاحا بده بستون بسیار دارد و ارتفاع خط الراس بین ۳۹۰۰ تا ۴۲۰۰  متغیر میباشد …

در مسیر با چالش های متفاوتی از جمله شن اسکی و دست به سنگ روبرو بودیم

که خوشبختانه تیم این چالشها را با موفقیت پشت سر گذاشته

در مسیر به یک قله فرعی برخوردیم که از وجود ان اطلاعی نداشتیم

قله انبار نو به ارتفاع ۳۸۸۰ که در کنار این قله تابلوی یادبودی از کوهنورد فقید تهرانی که متاسفانه جان خود را در ان محل در اثر اصابت صاعقه از دست داده بود هم به چشم میخورد . با ذکر صلواتی هدیه به روح بلند این بزرگوار به مسیر خود ادامه دادیم و در نهایت  پس از ۱۰ ساعت پیمایش

ساعت ۱۶:۴۵ روی قله سرکچال ۱ با ارتفاع ۴۱۳۰ متر توقف کردیم.

تصمیم بر این شد که شب را در ارتفاع روی قله شبمانی داشته باشیم که بسیار لذت بخش و هیجان انگیز بود.

صبح روز پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ دقیقه پیمایش خود را اغاز نموده و بعد از ۲۰ دقیقه روی قله سرکچال ۲ با ارتفاع ۴۱۶۰ ایستاده بودیم. بعد از گرفتن عکس های یادگاری به سمت سرکچال ۳ به راه افتادیم و راس ساعت ۷:۳۰ دقیقه روی این قله با ارتفاع ۴۲۱۰ بودیم.

در اینجا یک نفر از اعضای گروه تمایلی به ادامه پیمایش نداشت و سرپرست برنامه ترجیح داد شخصا با ایشان مسیر برگشت را در پیش گرفته و از انجایی که دو نفر خانم بودند دو نفر اقا هم از ادامه مسیر صرف نظر کرده و با اینکار روحیه قوی تیم حفظ شده و تیم پنج نفره به سرپرستی اقای تقدسی راهی قله های پیش رو به سمت قله خلنو  شدند.

تیم اول مسیر شن اسکی رو به پایین و منتهی به دره های زیبا و سپس رودخانه ادامه داده و به سلامت به روستای لالان رسیدند.

تیم دوم پس از صعود موفق به قله برج اصلی خلنو با ارتفاع ۴۳۱۰ و سپس قله برج خلنو با ارتفاع  ۴۳۲۵  و پس از ان قله خلنو کوچک با ارتفاع ۴۲۵۰ و عبور از تیغه های ژاندارک به قله خلنو بزرگ با ارتفاع ۴۳۷۵ متر بام استان تهران ایستاده و  برنامه پیش‌بینی شده را با موفقیت به اتمام رسانده و مسیر برگشت را در پیش گرفتند.

این تیم نیز از مسیر چشمه تلخاب ‌و رودخانه  ادامه دادند و به سلامت به روستای لالان رسیدند و به سمت سبزوار به راه افتادیم.

سرپرست : خانم معصومه دلبری

آقای متولی

خانم عنبرستانی

//////////////////////////////////////////////////////////

گزارش پیمایش طولانی ترین خط الراس استان خراسان مسیر قله بینالود به قله شیرباد مسیر ۵٧کیلومتر و ۴٠٠متر

روز پنج شنبه ۱۴ مرداد ماه ساعت ۴:۴۰ ، سیزده نفر از کوهنوردان باشگاه دوچرخه و کوهستان گرشا سبزوار به سمت روستای عیش اباد نیشابور عزیمت نمودند درساعت ۶:۳۰ پس از رسیدن به روستا طی هماهنگی های صورت گرفته یک دستگاه نیسان برای انتقال کوهنوردان تا پای کار اماده بود در ساعت ۷:۳۰ و با رسیدن به کتل نردبانی بعد از گذشت ۲۰ دقیقه که به صرف صبحانه مختصر و گرم کردن پرداخته شد درساعت ۷:۵۰ صعود به سمت قله بینالود با سرقدمی سرکار خانم نامنی اغاز گردید ساعت ۱۰ در زیر جان پناه دوشهید و کنار چشمه اب پس از خوردن صبحانه به سمت جان پناه حرکت و پس از رسیدن به جان پناه دوشهید وگرفتن چند عکس یادگاری و تامین آب مورد نیاز مسیر از سمت اولنگ گوسفندان به سمت زین اسبی ادامه پیدا کرد در زین اسبی کوله ها به زمین گذاشته و قله زرگران با ارتفاع ۳۱۰۰ متر صعود گردید سپس در بازگشت و بعد از صرف تنقلات و استراحتی کوتاه حرکت به سمت قله بینالود اغاز گردید و در ساعت ۱۲ ظهر قله بینالود با ارتفاع ۳۲۱۱ متر صعود گردید بعد از خوردن چای و تنقلات روی قله مسیر به سمت جان پناه مدرسی ادامه پیدا کرد و درساعت ۵ بعداز ظهر بعد از عبور از چند دره و شیب تند به جان پناه رسیدیم که به دلیل اینکه کوهنوردانی از شهر کلات داخل جان پناه بودند برای رعایت سلامتی تیم و پروتکل های بهداشتی تصمیم به ایجاد کمپ در زیر پای جان پناه گردید و در ساعت ۶ عصر چادرها برپا گردید و کوهنوردان به استراحت و صرف چای و غذا مشغول گردیدند و به دلیل استراحت به موقع در ساعت ۸:۳۰ خاموشی و ساعت ۳ صبح بیدار باش اعلام گردید بعد از جمع کردن کوله و چادرها و صرف صبحانه مختصر دوباره برای تامین آب مورد نیاز و نماز به سمت جان پناه مدرسی رفته و سپس حرکت روی خط الراس به سمت قله شیرباد صورت گرفت .مسیر به راحتی طی گردید و بدلیل کمبود آب امکان صرف چای صورت نگرفت ولی درساعت ۱۲:۳۰ و بعد از عبور از یک شیب تند اولنگی توسط سرپرست تیم رویت گردید و تیم به سمت اولنگ و چشمه آب هدایت شد سپس درکنار چشمه به صرف چای و ناهار مختصر و تامین آب و نماز پرداختیم و ساعت ۱۳:۱۰ به مسیر ادامه دادیم در مسیر به سمت قله شیرباد قله مرغدراز (دونخ) به ارتفاع ۳۲۰۵ متر صعود گردید و بعد از آن قله سیاه سنگ با ارتفاع ۳۲۶۰ متر نیز صعود گردید در ادامه مسیر به سمت قله شیرباد بدلیل اینکه یکی از بانوان از لحاظ روحی دچار مشکل شدند و تخلیه انرژی صورت گرفته بود سرپرست تصمیم گرفت که تیم ادامه مسیر دهد و خانم همراه عقبدار به ارامی مسیر را طی کنند که بعد از چندی با خبر یکی از همنوردان مطلع شدیم که همنورد خانم به هیچ عنوان قادر به ادامه نیستند لذا سرپرست دوباره به سمت عقب بازگشتند و سرپستی تیم به آقای تشکری سپرده شد تیم ده نفره به راحتی ادامه مسیر داده و در ساعت ۱۹:۳۰ قله شیرباد با ارتفاع ۳۳۱۶ متر صعود گردید و بعد از گرفتن چند عکس یادگاری به دلیل سرما و باد شدید فورا فرود به سمت روستای بوژان صورت گرفت و با توجه به همراه داشتن ترک دقیق مسیر با سرقدمی سرکار خانم محمودی و راهنمایی جناب توکلی و تشکری تیم با سلامت کامل در ساعت ۳ بامداد به روستا رسید و بعد ازصرف چای و شام به استراحت پرداخت .در زمانی که سرپرست به سمت خانم مصدوم بازگشتند در قله سیاه سنگ و داخل سنگ چین قله ایشان قادر به ادامه مسیر نبودند ولی بعد از صحبت های سرپرست روحیه ایشان بالا رفته و اماده ادامه مسیر شدند و بعد از حدود نیم ساعت همراه سرپرست و عقبدار تیم به سمت قله شیرباد حرکت نمودند و در ساعت ۲۲:۱۰ شب قله شیرباد با ارتفاع ۳۳۱۶ متر صعود شد ولی به دلیل سرمای قله و باد شدید که باعث افت دمای بدن همراه با لرز برای بانوی همراه شد در زیر قله در قسمتی که باد کمتر بود پناه گرفته شد با آتشی که روشن شد و بیواک بانوی کوهنورد تا ساعت ۱۲ نیمه شب در زیر قله سپری شد و بعد حرکت به سمت بوژان آغاز گردید ولی دوباره در مسیر بازگشت عضلات پای بانوی گرامی دچار مشکل گردید و در ۵ کیلومتری روستا ساعت ۳ صبح درخواست کمک از همنوردان صورت گرفته شد که با توجه به خستگی سایرین در ان ساعت شب قادر به کمک نبودند لذا طبق هماهنگی صورت گرفته اجبارا در کوهستان به استراحت پرداخته و در ساعت ۴:۳۰ دقیقه و امادگی خانم از نظر روحی ادامه مسیر صورت گرفته و ساعت ۷ صبح با سلامتی کامل به روستای بوژان رسیده و پس از صرف چای به سمت سبزوار بازگشت صورت گرفت.

سرپرست جناب تقدسی

////////////////////////////////////////////////////////////////////

به نام خالق کوهستان زیبا

گزارش صعود قله شاهوار بام  سمنان

روز پنجشنبه ۱۱ شهریور ماه ساعت ۵:۱۵ صبح بیست نفر از کوهنوردان باشگاه کوهنوردی و دوچرخه کوهستان گرشا سبزوار با دو دستگاه ون و با حفظ پروتکل های بهداشتی در هر دستگاه ده نفر برای صعود به دو قله شاهوار و گاوکشان به سمت روستای نگارمن شاهرود عزیمت نمودند .درساعت ۹ صبح پس از رسیدن به روستا و آمادگی و هماهنگی تیم استارت کار با مسیری پر شیب و چالشی به عنوان تمرینی برای برنامه بعدی صعود به دماوند با سرپرستی جناب تقدسی ، سرقدم خانم نامنی و عقب دار جناب اژدری  به سمت قله شاهوار زده شد .با اینکه مسیر پر چالش و دارای شیب های سخت بود به راحتی پیمایش صورت گرفت و در میان راه با توقف های کوتاه ادامه مسیر دادیم ساعت ۱۳:۳۰ به چشمه آبی که توسط سرپرست شناسایی شده بود رسیده و پس از صرف ناهار مختصر و استراحتی کوتاه  و تامین آب مورد نیاز، مسیر به سمت قله طی شد .چون وزش باد زیاد بود و برخی از کوهنوردان دچار خستگی بودند با هماهنگی سرپرست تعدادی از کوهنوردان با سرعت بیشتری به سمت قله حرکت نمودند و درساعت ۱۸ به قله شاهوار رسیدند و گروه دوم بعد از نیم ساعت به آنها ملحق شدند و بعد از گرفتن چند عکس یادگاری و صرف چای و تنقلات چون هوا رو به تاریکی بود فرود با سرعت به سمت روستای تاش آغاز شد و در ساعت ۲۲:۲۰ همه به سلامتی به دژبانی جدید و ون ها رسیده و به تاش رفتیم به دلیل اینکه برخی از کوهنوردان مشکل کفش داشته و آسیب در پا را حس می کردند تصمیم بر این شد که کسانی که توانایی صعود برنامه دوم را ندارند به سمت سبزوار برگردند .۱۲ نفر بازگشتند و ۸ نفر باقی مانده در حسینیه روستای تاش به استراحت و تجدید قوا برای برنامه صبح روز بعد قله گاوکشان پرداختند .تیم اول در ساعت ۴ بامداد با سلامتی به سبزوار رسیده وبا هماهنگی صورت گرفته با راننده ،کوهنوردان توسط ون در نزدیک منازل خود پیاده شدند

اعضای تیم شاهوار

خانم جباری تنظیم و گزارش نویسی

///////////////////////////////////////////////////////////////////

به نام خالق کوهستان زیبا

گزارش صعود دوروزه تیم منتخب باشگاه کوهنوردی و دوچرخه گرشا سبزوار به قله  های علم کوه مازندران وسبلان اردبیل

در مورخه ۱۴۰۰/۰۶/۲۳ ساعت ٩شب با حضور ۱۳ نفر از همنوردان در پایانه مسافربری سبزوار ، سوار اتوبوس وی ای پی راهی کلاردشت مازندران برای فتح علم کوه شدیم . به دلیلی سوختگیری اتوبوس با تاخیر و در ساعت ۰۹:۳۰ صبح چهار شنبه  وارد جاده چالوس شدیم ( حرکت از بزرگراه آزادگان غرب به اتوبان شمال گزینه بهتری است ) . پس از سی کیلومتر با توقف  و صرف صبحانه به حرکت ادامه داده و در نهایت پس از  ترافیک سنگین جاده بالأخره ساعت ۱۴:۳۰ به کمپ کوهنوردی کلاردشت ( رودبارک) رسیدیم .پس از جمع آوری کوله ها و با هماهنگی دفتر رودبار با یک نیسان مسافت ۲۷ کیلومتر و زمان ۸۰ دقیقه در جاده کوهستانی در ساعت ۱۶:۲۰  به منطقه تنگه گلو رسیدیم . بلافاصله با کوله های سنگین پیمایش را آغاز کردیم و ساعت ۱۸:۵۰ به منطقه حصار چال رسیدیم و پس از برپایی چادر و صرف شام و آمادگی بیشتر در ساعت ۹ توسط سرپرست خاموشی زده شدو به استراحت پرداختیم.

ساعت ۳ بیدار باش و با صرف صبحانه و آماده سازی کوله سبک استارت صعود زده شد.

ابتدا یکی از همنوردان که دچار سردرد و سرگیجه بودند، به همین دلیل برای حفظ سلامتی ایشان با توضیحات سرپرست در چادر به استراحت پرداخته وبقیه گروه صعود را اغاز نمودند  ‌. پیمایش در تاریکی ساعت ۴ صبح و گام های آهسته شروع شد ولی متاسفانه پس یک ساعت یکی دیگر از همنوردان دچار ارتفاع زدگی شد و قادر به ادامه مسیر نبود . از آنجا که مسافت زیادی طی نشده بود و چادر ها هم نمایان بود از ادامه مسیر انصراف داده و بسمت چادر ها برگشتند.

با گروه ۱۱ نفره به حرکت خود ادامه دادیم انرژی همه عالی بود و مشتاق صعود . حدود ۸ صبح یکی دیگر از همنوردان نیز دچار خستگی و سردرد شدند سرپرست برنامه و یکی از همنوردان دیگر کوله ایشان را سبک کرده و با دادن روحیه وگام های بسیار آهسته راهی قله شدیم .

در نهایت ساعت ۱۰ صبح همگی در سلامت کامل به قله رسیدیم و سرشار از انرژی بودیم .

پس از گرفتن عکس دست جمعی سریعتر قله را برای دیگر کوهنوردانی که تازه  رسیده بودند ترک و ساعت ۱۳  به چادر ها ( حصار چال ) رسیدیم .

بعد  از صرف نهار و جمع آوری چادر ها بسمت منطقه تنگه گلو حرکت کردیم ، و همگی با سلامتی کامل راس ساعت ۱۶ صعود خود را به اتمام رساندیم و سوار نیسان در ساعت ۱۷:۳۰ به دفتر رودبار رسیدیم . پس از استحمام و مرتب کردن لوازم جهت صعود دیگرمان

در ساعت ۱۹ سوار اتوبوس و از مسیر عباس آباد عازم اردبیل شدیم.

در شهر تنکابن شام را صرف نموده و از شهر های لاهیجان رشت ، آستارا اردبیل عبور و ساعت ۰۹:۳۰ به منطقه شابیل رسیدیم ، صبحانه خوردیم و  با کوله های سبک و داشتن پوشاک مناسب درهوای منفی ده درجه سوار لندور  و پس ۴۵ دقیقه به پناهگاه شمال شرقی رسیدیم .

در ساعت ۱۱ با تیم ۱۳ نفره  پیمایش خود را شروع کردیم درحالیکه اکثر کوهنوردان در حال برگشت بودند.  روحیه و آمادگی همنوردان بسیار عالی بود. ابرها کم کم دامن گستراندند و چشم انداز زیبا و رویایی را به تصویر کشیدند

با گام های آهسته و منظم سرقدم که سرپرستی برنامه را نیز عهده دار بودند در مسیر پاکوب مسیر را ادامه و با لطف پروردگار و همت همنوردان گروه ساعت ۱۶ به قله رسیدیم . اشک شوق و ذوق همنوردان در ارتفاع ۴۸۱۱ قله سبلان قابل وصف نبود. پس از گرفتن عکس های یادگاری و استراحت مختصر بلافاصله بسمت شن اسکی برگشتیم و راس ساعت ۱۹ در  صحت و سلامتی کامل به پناهگاه شمال شرقی رسیده ، سوار لندرور شدیم و پس از یک ساعت به مجموعه شابیل رسیدیم و جهت تسریع زمان برگشت از مسیر جاده اردبیل زنجان قزوین تهران، سوار اتوبوس و راهی سبزوار شدیم و ساعت ۱۹ روز شنبه برنامه با رضایت و سلامتی تمام اعضای گروه به اتمام رسید .